COMUNICAT DE PRESĂ
Prin Legea 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, a fost garantată de stat protecţia socială a salariaţilor împotriva diminuării sau pierderii capacităţii de muncă şi decesului acestora ca urmare a accidentelor de muncă şi bolilor profesionale.
Sunt asigurate obligatoriu prin efectul legii:
- persoanele care desfăşoară activităţi pe baza unui contract individual de muncă, indiferent de durata acestuia, precum şi funcţionarii publici;
- persoanele care desfăşoară activităţi în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti;
- şomerii, pe toată durata efectuării practicii profesionale în cadrul cursurilor organizate potrivit legii;
- ucenicii, elevii şi studenţii, pe toată durata efectuării practicii profesionale.
Are calitatea de asigurător, potrivit prezentei legi, Casa Naţională de Pensii Publice, iar atribuţiile specifice de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale se exercită de casele teritoriale de pensii, prin compartimentele specializate.
În vederea încheierii asigurării pentru accidente de muncă şi boli profesionale angajatorul are obligaţia de a comunica asigurătorului, printr-o declaraţie pe propria răspundere , domeniul de activitate, conform CAEN, şi numărul de angajaţi.
Asiguraţii sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale au dreptul la următoarele prestaţii şi servicii:
- a) reabilitare medicală şi recuperarea capacităţii de muncă (asistenţă medicală
de urgenţă la locul accidentului, tratament medical ambulatoriu, analize
medicale şi medicamente, tratament de recuperare a capacităţii de muncă,
servicii de chirurgie reparatorie, cure balneoclimaterice, investigaţii de
specialitate, etc.);
- b) reabilitare şi reconversie profesională;
- c) indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă;
- d) indemnizaţie pentru trecerea temporară în alt loc de muncă şi indemnizaţie
pentru reducerea timpului de muncă;
- e) compensaţii pentru atingerea integrităţii;
- f) despăgubiri în caz de deces;
- g) rambursări de cheltuieli.
Angajatorii au obligaţia de a comunica asigurătorului accidentele de muncă soldate cu incapacitate temporară de muncă sau cu decesul asiguraţilor, de îndată ce au luat la cunoştinţă despre accident. Totodată aceştia poartă răspunderea pentru asigurarea condiţiilor de securitate şi sănătate la locurile de muncă.
Casa teritorială de pensii Giurgiu, prin compartimentul specializat, promovează şi stimulează activitatea de prevenire a accidentelor de muncă şi bolilor profesionale prin acordarea de consultanţă cu privire la măsurile şi mijloacele de prevenire a acestora. Acest lucru se poate realiza prin acceptul angajatorilor la solicitarea de consiliere formulată de personalul tehnic din cadrul compartimentului specializat al Casei teritoriale Pensii Giurgiu.
Pentru informaţii suplimentare se poate contacta Compartimentul „Accidente de muncă şi boli profesionale” din cadrul Casei Teritoriale Pensii Giurgiu, la tel/fax: 0246/212381, 0246/212388, email: ambp.giurgiu@cnpp.ro
Marian Cătălin DUMITRU
Director executiv 06.09.2015